Uznesenie ,
Iná povaha rozhodnutia Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Mestský súd Košice

Rozhodutie vydal sudca JUDr. Ildikó Vekrbauerová

Forma rozhodnutia – Uznesenie

Povaha rozhodnutia – Iná povaha rozhodnutia

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Okresný súd Košice I
Spisová značka: 37Er/3026/2007

Identifikačné číslo súdneho spisu: 7107223733
Dátum vydania rozhodnutia: 19. 12. 2022

Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Ildikó Vekrbauerová
ECLI: ECLI:SK:OSKE1:2022:7107223733.2

Uznesenie

Okresný súd Košice I v právnej veci vykonania exekúcie v prospech oprávneného: S. Z., J..
XX.XX.XXXX, Y. G. Č. XX, XXX XX H., proti povinnej: M. A.A.Q., J.. XX.XX.XXXX, Y. G. Ť. XX, XXX XX
H., o vymoženie uloženej povinnosti XXX,XX € ako dlžné výživné a trov exekúcie, v konaní vedenom
pred súdnym exekútorom: JUDr. Ján Ondáš, Exekútorský úrad so sídlom Mlynárska 16, 040 01 Košice,
pod. sp. zn. EX XXXX/XXXX, takto

r o z h o d o l :

I. Exekúciu zastavuje.

II. Súdnemu exekútorovi p r i z n á v a trovy exekúcie vo výške XX,XX €.

III. U p r a v u j e učtáreň Okresného súdu Košice I, aby trovy exekúcie vo výške XX,XX € poukázala
súdnemu exekútorovi JUDr. Jánovi Ondášovi, Exekútorský úrad so sídlom Mlynárska 16, 040 01 Košice,

do 15 dní odo dňa doručenia právoplatného uznesenia učtárni z finančných prostriedkov štátu.

o d ô v o d n e n i e :

1. Na základe návrhu oprávneného na vykonanie exekúcie doručeného súdnemu exekútorovi dňa
14.08.2007 a poverenia na vykonanie exekúcie č. XXXX XXXXXX*, vydaného Okresným súdom Košice
I dňa 25.10.2007, bol vykonaním exekúcie v prospech oprávneného poverený súdny exekútor JUDr.
Ján Ondáš.

2. Dňa 15.12.2021 bol súdu doručený podnet súdneho exekútora na zastavenie exekúcie zo dňa
15.12.2021 z dôvodu nemajetnosti povinnej. Súdny exekútor uviedol, že povinná je nemajetná,
matkou piatich detí, nikdy nepracovala, motorové vozidlá nevlastní, nemá účty v bankách, nevlastní
nehnuteľnosť, je dlžníčkou Všeobecnej zdravotnej poisťovne v sume 5.XXX,62 €, proti povinnému je
vedených 9 exekučných konaní. Na základe uvedených skutočností podáva podnet na zastavenie

exekúciebeznávrhuspoukazomna§57ods.1písm.h)zákonač.233/1995Z.z.osúdnychexekútoroch
a exekučnej činnosti /Exekučný poriadok/ a o zmene a doplnení ďalších zákonov.

3. Podľa ust. § 243h ods. 1, prvá veta, zákona č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch a exekučnej
činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov (ďalej len „Exekučný poriadok“),
exekučné konania začaté pred 1. aprílom 2017 sa dokončia podľa predpisov účinných do 31. marca

2017.

4. Podľa ust. § 57 ods. 1 písm. h) Exekučného poriadku v znení účinnom do 31.3.2017, exekúciu súd
zastaví, ak majetok povinného nestačí ani na úhradu trov exekúcie.

5. Podľa ust. § 58 ods. 1 Exekučného poriadku v znení účinnom do 31.3.2017, exekúciu zastaví súd

na návrh alebo aj bez návrhu.6. Súd v rámci šetrenia majetkových pomerov povinnej cez Kataster nehnuteľností zistil, že povinná
nie je vlastníkom ani spoluvlastníkom žiadnej nehnuteľnosti na území Slovenskej republiky. Súd šetril
majetkové pomery aj zisťovaním účtov povinnej v systéme bánk pôsobiacich na území Slovenskej

republiky - lustrácia v bankách, avšak na základe odpovede bolo zistené, že povinná nemá vedený
účet v žiadnej banke. Súd požiadal o súčinnosť aj Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach
so žiadosťou či povinný je vlastníkom motorového vozidla, odpoveď zo dňa 14.09.2022 bolo negatívna,
nakoľko súdu bolo oznámené, že povinná nie je vlastníkom ani držiteľom žiadneho motorového vozidla.
Povinná nemá príjmy, ktoré by podliehali exekúcii, nevlastní žiadne hnuteľné veci predajom, ktorých by

sa uspokojila pohľadávka oprávneného. Prostredníctvom lustrácie v systéme Sociálnej poisťovne bolo
zistené, že povinná nepoberá dôchodkové poistenie, nemocenské poistenie, úrazové poistenie a ani
poistenie v nezamestnanosti ani nie je zamestnaná. Podľa lustrácie v Obchodnom registri povinná nie je
spoločníkom ani konateľom v žiadnej obchodnej spoločnosti. Lustrácia povinnej v živnostenskom registri
bola taktiež negatívna.

7. Vzhľadom na citované právne ustanovenia a zistený skutkový stav, súd exekúciu zastavil podľa § 57
ods. 1 písm. h) Exekučného poriadku v znení účinnom do 31.3.2017, keďže majetok povinného nestačí
ani na úhradu trov exekúcie.

8. Podľa ust. § 196 Exekučného poriadku v znení účinnom do 31.3.2017, za výkon exekučnej činnosti

podľa tohto zákona patrí exekútorovi odmena, náhrada hotových výdavkov a náhrada za stratu času.
Ak je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty podľa osobitného zákona, zvyšuje sa jeho odmena a
náhrady určené podľa tohto zákona o daň z pridanej hodnoty.

9. Podľa ust. § 200 ods. 1 Exekučného poriadku v znení účinnom do 31.3.2017, trovami exekúcie sú

odmena exekútora, náhrada hotových výdavkov a náhrada za stratu času pri vykonávaní exekúcie (§
196).

10. Podľa ust. § 200 ods. 5 Exekučného poriadku v znení účinnom do 31.3.2017, ak súd rozhodne o
zastavení exekúcie, rozhodne aj o tom, kto a v akej výške platí trovy exekúcie.

11. Vzhľadom na znenie ust. § 200 ods. 5 Exekučného poriadku v znení účinnom do 31.3.2017, je súd
povinný pri zastavení exekúcie rozhodnúť aj o trovách exekúcie.

12. Podľa ust. § 203 ods. 2 Exekučného poriadku v znení účinnom do 31.3.2017, ak sa exekúcia zastaví

z dôvodu, že majetok povinného nestačí ani na úhradu trov exekúcie, znáša ich oprávnený. To neplatí,
ak ide o vykonanie exekúcie na vymoženie pohľadávky na výživnom. V takomto prípade znáša trovy
exekúcie súd; súd nemá právo na náhradu trov exekúcie, ktoré platil.

13. Podľa ust. § 30 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti č. 68/2017 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré

ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a
exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších
predpisov, v exekučných konaniach začatých do 31. marca 2017 patrí exekútorovi odmena a náhrady
podľa predpisov účinných do 31. marca 2017.

14. Podľa ust. § 14 ods. 1 vyhlášky č. 288/1995 Z.z. o odmenách a náhradách súdnych exekútorov (ďalej
len vyhláška), ak je súdny exekútor vylúčený z vykonávania exekúcie alebo ak exekúciu súd zastaví,
odmena súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti sa určuje paušálnou sumou za jednotlivé úkony
exekučnej činnosti najmenej 33,19 Eur.

15. Podľa ust. § 14 ods. 2 vyhlášky paušálna suma za každý jednotlivý úkon exekučnej činnosti je 3,32
Eur.

16. Podľa ust. § 15 ods. 1 vyhlášky paušálnou sumou sa odmeňujú tieto úkony exekučnej činnosti:
a) získanie poverenia na vykonanie exekúcie, b) doručenie príkazu na začatie exekúcie, c) doručenie

upovedomenia o začatí exekúcie, d) doručenie exekučného príkazu, e) doručenie upovedomenia o
spôsobe exekúcie, f) doručenie rozhodnutia súdu vydaného v exekučnom konaní, g) každé zisťovanie
bydliska povinného, h) každé zisťovanie platiteľa mzdy povinného, i) každé zisťovanie účtu povinného,
j) každé ďalšie zisťovanie majetku povinného.17. Podľa ust. § 22 ods. 1 vyhlášky patrí súdnemu exekútorovi popri odmene aj náhrada hotových
výdavkov účelne vynaložených v súvislosti s vykonávaním exekučnej činnosti; táto náhrada zahŕňa

najmä cestovné náhrady, poštovné a telekomunikačné výdavky, znalecké náhrady a poplatky.

18. Podľa ust. § 25 vyhlášky v odmene súdneho exekútora je zahrnutá aj náhrada za administratívne
práce vykonané v súvislosti s exekučnou činnosťou.

19. Súdny exekútor vyčíslil trovy exekúcie nasledovne:

1.) Podľa § 14 ods. 1 písm. a), ods. 2 si exekútor uplatňoval odmenu za tieto úkony exekučnej činnosti:
prijatie návrhu na vykonanie exekúcie.....................................................................10 min.
vypracovanie žiadosti o udelenie poverenia.............................................................10 min.
vypracovanie upovedomenia o začatí exekúcie........................................................20 min.

žiadosť - dopravný inšpektorát................................................................................10 min.
spísanie záznamu - potvrdenie o stave a priebehu ex. konania...............................15 min.
upovedomenie - mzda............................................................................................15 min.
príkaz - mzda..........................................................................................................15 min.
exekučný príkaz - mzda..........................................................................................15 min.

spracovanie návrhu na zastavenie exekúcie.............................................................30 min.
vrátenie poverenia....................................................................................................10 min.
Spolu 160 min. = 3h x 6,64 € = 19,92 €

2.) Podľa § 14 ods. 1 písm. b), ods. 3 a § 15 ods. 1 cit vyhl. si exekútor uplatňoval odmenu za tieto

úkony exekučnej činnosti:
a) získanie poverenia na vykonanie exekúcie.....................................................................3,32 €
b) doručenie príkazu na začatie exekúcie...........................................................................3,32 €
c) doručenie upovedomenia o začatí exekúcie....................................................................3,32 €
d) doručenie exekučného príkazu.......................................................................................3,32 €

e) doručenie upovedomenia o spôsobe exekúcie................................................................3,32 €
g) každé zisťovanie bydliska povinného....................................................................3,32 €
h) každé zisťovanie platiteľa mzdy povinného...................................................................3,32 €
j) každé ďalšie zisťovanie majetku povinného...................................................................3,32 €
Spolu 8x 3,32 € = 26,56 €

3.) Podľa § 22 vyhlášky si exekútor uplatňoval náhradu hotových výdavkov za:
a) poštovné .................................................................................................................7,41 €

Celkové trovy exekúcie s DPH.................................................................................64,66 €

20. Po preverení výpočtu trov exekúcie a preskúmaní pripojeného exekučného spisu, súd rozhodol tak,
že na časovej odmene nepriznal odmenu za úkony:
prijatie návrhu na vykonanie exekúcie.....................................................................10 min.
vypracovanie žiadosti o udelenie poverenia.............................................................10 min.

vypracovanie upovedomenia o začatí exekúcie........................................................20 min.
žiadosť - dopravný inšpektorát................................................................................10 min.
upovedomenie - mzda............................................................................................15 min.
príkaz - mzda..........................................................................................................15 min.
exekučný príkaz - mzda..........................................................................................15 min.

pretože v prípade prvých dvoch úkonov, ktoré sú zahrnuté do odmeny súdneho exekútora podľa § 15
ods. 1 písm. a) cit. vyhlášky, ako získanie poverenia na vykonanie exekúcie, preto priznanie aj časovej
odmeny za ten istý úkon exekučnej činnosti, ktorý je taxatívne uvedený v § 15 ods. 1 vyhlášky a má
byť správne odmenený iba paušálnou sumou a nie podľa času potrebného na jeho uskutočnenie, je
neprípustné a v rozpore s cit. vyhláškou. Súd preto priznal súdnemu exekútorovi za získanie poverenia

na vykonanie exekúcie paušálnu odmenu vo výške 3,32 € v súlade s § 15 ods. 1 písm. a) vyhlášky.
Súd je toho názoru, že ak sa má priznať paušálna odmena iba za striktne vymedzené úkony exekučnej
činnosti uvedené v § 15 ods. 1 písm. a) - j) vyhlášky, tak je zrejmé, že časová odmena (pri ktorej
zakotvení zákonodarca nepostupoval rovnako ako pri paušálnej odmene, kde taxatívne vymenovalúkony, ktoré majú byť odmenené) sa má priznať iba za tie úkony, ktoré exekútor vykonáva od vydania
poverenia a ktoré sú svojim obsahom, nielen názvom, odlišné od taxatívne vymedzených úkonov v
§ 15 ods. 1 vyhlášky. Opačný výklad by viedol k obchádzaniu § 15 ods. 1 vyhlášky, nakoľko pre

každého súdneho exekútora by bolo výhodnejšie pri vypočítaní odmeny postupovať podľa § 14 ods. 1
písm. a) vyhlášky, ktorý priznáva za každú aj začatú hodinu potrebnú na realizáciu úkonu exekučnej
činnosti sumu 6,64 €. Uvedený postup však nie je v súlade zo zmyslom a účelom vyššie citovaných
ustanovení vyhlášky č. 288/1995 Z. z. Uvedenému záveru nasvedčuje aj následný postup zákonodarcu,
ktorý prijatím vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 141/2008 Z. z. z 8. apríla

2008, vypustil § 14 ods. 2 vyhlášky v znení do 30. 4. 2008. Súd obdobne postupoval aj v prípade
vypracovaniaupovedomeniaozačatíexekúcie,vypracovaniapríkazunazačatieexekúcie,vypracovanie
upovedomenia o spôsobe vykonania exekúcie, vypracovania exekučného príkazu a vypracovania
žiadosti na dopravný inšpektorát, a za tieto úkony priznal súdnemu exekútorovi paušálnu odmenu podľa
§ 15 ods. 1 písm. b), c), d), e) a j) vyhlášky. Časovú odmenu priznal súd exekútorovi vo výške 6,64 €,
(t.j. spolu 55 min, 1h x 6,64 €) za úkony: spísanie záznamu - potvrdenie o stave a priebehu ex. konania,

spracovanie návrhu na zastavenie a vrátenie poverenia, pretože vynaložený čas považoval za účelne
vynaložený na vykonanie týchto úkonov. Z logického a gramatického výkladu citovaného ustanovenia
§ 14 ods. 1 písm. a) vyhlášky vyplýva, že pri výpočte odmeny exekútora sa má zohľadniť počet účelne
vynaložených hodín na exekúciu a nie počet jednotlivých úkonov a rozhodujúce je časové hľadisko, teda
čas reálne potrebný na ich vykonanie a nie počet týchto úkonov.

21. V súlade s ust. § 15 ods. vyhlášky, ktorý obsahuje taxatívny výpočet úkonov exekučnej činnosti,
za ktoré je možné priznať paušálnu odmenu, súd priznal súdnemu exekútorovi odmenu vo výške
26,56 € + 20% DPH, a to za úkony „získanie poverenia na vykonanie exekúcie, doručenie príkazu
na začatie exekúcie, doručenie upovedomenia o začatí exekúcie, doručenie exekučného príkazu,

doručenie upovedomenia o spôsobe vykonania exekúcie, každé zisťovanie bydliska povinného, každé
zisťovanie platiteľa mzdy povinného a každé ďalšie zisťovanie majetku povinného“.

22. V prípade hotových výdavkov súd vychádzal iba z písomností predložených exekútorom, resp.
nachádzajúcich sa v súdnom spise. Podľa § 22 ods. 1 vyhlášky, súdnemu exekútorovi patrí popri

odmene aj náhrada hotových výdavkov „účelne vynaložených v súvislosti s vykonávaním exekučnej
činnosti.“ Skutočnosť, či ide o nevyhnutné a účelne vynaložené trovy exekúcie, je povinný preukázať
súdny exekútor. Súd preto nevyhnutnosť trov exekúcie, ako aj účelnosť vynaloženia hotových výdavkov,
preskúmal z predložených listín a dospel k záveru, že exekútorovi patrí poštovné vo výške 7,41 € +
20% DPH (pozostávajúce: doručenie výzvy na odstránenie vád návrhu na vykonanie exekúcie 2x 1,13

€, doručenie upovedomenia o začatí exekúcie 1x 1,19 € + 1x 1,46 €, doručenie žiadosti o poskytnutie
súčinnosti 1x 1,19 €, doručenie potvrdenia o stave a priebehu exekučného konania 1x 1,31 €).

23. Trovy exekúcie, ktoré súd priznal súdnemu exekútorovi predstavujú sumu 48,73 €, ktoré pozostávajú
z odmeny spolu vo výške 40,61 € + 20% DPH vo výške 8,12 €, pozostávajúcu z paušálnej odmeny v

zmysle ust. § 15 ods. 1 cit. vyhlášky vo výške 26,56 € (8x 3,32 €) a z časovej odmeny vo výške 6,64
€ v zmysle ust. § 14 ods. 1,2 cit. vyhlášky a z náhrady hotových výdavkov v zmysle ust. §22 ods. 1 cit.
vyhlášky vo výške 7,41 € (poštovné).

24. O trovách exekúcie rozhodol súd podľa ust. § 203 ods. 2 zák. č. 233/1995 Z.z. v znení účinnom do

31.3.2017, v zmysle ktorého, ak dôjde k zastaveniu exekúcie z dôvodu, že majetok povinného nestačí
ani na úhradu trov exekúcie, znáša ich oprávnený. To neplatí, ak ide o vykonanie exekúcie na vymoženie
pohľadávky na výživnom. Nakoľko sa predmetná exekúcia zastavila z dôvodu zistenej nemajetnosti
povinného, a ide o vykonanie exekúcie na vymoženie dlžného výživného, súd pri rozhodovaní o trovách
exekúcie aplikoval ustanovenie § 203 ods. 2 Exekučného poriadku a úhradu trov exekúcie v prospech

súdneho exekútora realizoval z rozpočtových prostriedkov Okresného súdu Košice I.

Poučenie:

Proti I. výroku tohto uznesenia možno podať odvolanie do 15 dní odo dňa jeho doručenia na Okresný
súd Košice I, v troch písomných vyhotoveniach. (§ 357 písm. a) C. s. p.)V zmysle § 363 Civilného sporového poriadku v odvolaní sa popri všeobecných náležitostiach podania
uvedie, proti ktorému rozhodnutiu smeruje, v akom rozsahu sa napáda, z akých dôvodov sa rozhodnutie
považuje za nesprávne (odvolacie dôvody) a čoho sa odvolateľ domáha (odvolací návrh).

Odvolanie možno odôvodniť len tým, že
a) neboli splnené procesné podmienky,
b) súd nesprávnym procesným postupom znemožnil strane, aby uskutočňovala jej patriace procesné
práva v takej miere, že došlo k porušeniu práva na spravodlivý proces,
c) rozhodoval vylúčený sudca alebo nesprávne obsadený súd,

d) konanie má inú vadu, ktorá mohla mať za následok nesprávne rozhodnutie vo veci,
e) súd prvej inštancie nevykonal navrhnuté dôkazy, potrebné na zistenie rozhodujúcich skutočností,
f) súd prvej inštancie dospel na základe vykonaných dôkazov k nesprávnym skutkovým zisteniam,
g) zistený skutkový stav neobstojí, pretože sú prípustné ďalšie prostriedky procesnej obrany alebo ďalšie
prostriedky procesného útoku, ktoré neboli uplatnené, alebo
h) rozhodnutie súdu prvej inštancie vychádza z nesprávneho právneho posúdenia veci. (§ 365 ods. 1

C. s. p.)
Odvolacie dôvody a dôkazy na ich preukázanie možno meniť a dopĺňať len do uplynutia lehoty na
podanie odvolania. (§ 365 ods. 3 C. s. p.)
Rozsah, v akom sa rozhodnutie napáda, môže odvolateľ rozšíriť len do uplynutia lehoty na podania
odvolania.

Proti II. a III. výroku tohto uznesenia odvolanie nie je prípustné. (§ 357 CSP)

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.